Τι είναι η προ-εγχειρητική υποστήριξη;
Το νοσοκομειακό περιβάλλον, μια βραχεία ή μια μακρόχρονη νοσηλεία, μια χειρουργική επέμβαση ή μια επώδυνη εξέταση, οι ασθενείς ανάλογα με την συναισθηματική τους κατάσταση την αντιλαμβάνονται ως μια μεγάλη πηγή άγχους, δυσφορίας και συχνά ως απειλή ή φόβο.
Η προετοιμασία για την νοσηλεία και το χειρουργείο από πολύ νωρίς στην διεθνή βιβλιογραφία έχει αποδειχθεί να είναι αποτελεσματική αλλά και απαραίτητη στην μείωση του πρό-εγχειρητικού και μετά-εγχειρητικού άγχους αλλά και του μετά-εγχειρητικού πόνου που είναι μια από τις βασικότερες ανησυχίες των ασθενών (Melamed and Siegel, 1985). Παγκοσμίως δημιούργουνται πρό-εγχειρητικές ομάδες ώστε να προετοιμαστούν ψυχολογικά για τις αγχογώνες ιατρικές παρεμβάσεις ή επέμβασεις.
Σύμφωνα με τον παγκόσμιο οργανισμό υγείας (ΠΟΥ) ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για την προετοιμασία αγχογώνων επεμβάσεων είναι η μετάδοση προ-εγχειρητικής πληροφόρησης με τους παρακάτω τρόπους:
- Δίνουμε η ποσότητα πληροφόρησης που ο ασθενής θέλει και μπορεί να δεχθεί
- Μεταδίδουμε τα νέα με ειλικρίνεια και ευαισθησία
- Αποφεύγουμε τους ιατρικούς όρους, οι γενικές και μή σαφείς εκφράσεις διότι δημιουργούν σύγχηση και άγχος στην πεο-εγχειρητική φαση
- Μεταδίδουμε πάντα τηνπληροφόρηση χωρίς αρνητισμό και καταστροφολογία για να καθυσηχάζουμε το άγχος.
- Δίνουμε πληροφορίες σε στάδια, όχι όλες μαζί αν είναι αγχωμένος
- Δίνουμε χρόνο στον ασθενή να αντιδράσει και να εκφράσει ελεύθερα τα συναισθήματα του, ήμαστε κοντά του για διάλογο
- Προσφέρουμε πάντα εναλλακτικές λύσεις αντιμετώπισης για τις ανάγκες του ασθενή μας ανάλογα την προσωπικότητα του
- Ελέγχουμε αν ο ασθενής κατανόησε την πληροφόρηση βάζοντάς τον να επαναλάβει το μήνυμα, η αμφιβολία γεννάει υποθέσεις και άγχος
- Να ενημερωθεί ο ασθενής ότι μπορεί να συζητήσει με τον ψυχολόγο οτιδήποτε απορία ή ανησυχία έχει κατά την νοσηλεία του